05/06/2010

Procedure Nikah Kahwin Perlis

First of all, let me just say; thank you so much HUDA sebab siap buat entry lagi pasal ke-blur-an aku yang kurang tau pasal prosedur nikah kahwin ni kan..

So after much inputs and since I'm also getting much confused, I decided to give JAIPerlis a call. Call hari Jumaat pukul 2.30pm. Ok, selepas 2 kali, panggilan tak berjawab. Fine, Jumaat rehat lama sikit kan. Pukul 2.45pm call lagi sekali. Pun masih tidak berjawab. Aku dah, ok tau la hari Jumaat kan tapi dah pukul 2.45pm pun takde sapa angkat lagi, korang kerja ke tak?

After patiently staring at the wall clock in my office, at 3pm sharp I decided to give it another try. Ok, kali ni panggilan berjawap. Nasib baik. Dapat bercakap dengan one of lady officer bahagian nikah & kahwin. After introducing myself, I ask her the procedure.

This is what she told me (over the phone). For Perlis bride, please take note:

  • Borang kebenaran berkahwin boleh didapati di Jabatan Agama Islam Perlis. Memandangkan JAIP tidak mempunyai website sendiri yang berfungsi, please ask your father or anyone to take it for you. Kesian ok, JAWI and JAIS boleh download dari web je. Orang Perlis kena amik borang dekat pejabat sendiri.

  • If the groom is an outsider (wah, bunyi macam apa), complete all the documents needed for groom's side, only then you can complete yours.
  • Submission date is 1-3 months before your solemnization date. Tapi dekat borang cakap submission must be made 3 months before solemnization date. Aku pun macam, eh officer cakap lain borang cakap lain. Apakah? Tapi for me, no harm pun kalau nak submit awal kan. During the submission, bring the groom's complete form, salinan ASAL sijil kursus kahwin, HIV test result and IC photocopy of the bride, wali and saksi (as per in form)


Ok, tu je kot. And oh HIV test valid 6 months bukan 3 months. Ajaran sesat mana aku baca aritu ntah. Ke lain-lain klinik lain validity dia? Enlightened me please?

Sekian, terima kasih.

7 comments:

ZARIZA said...

hi..
i'm silent reader..

saya pun org perlis dan stay kat perlis n akan nikah di perlis..24 Dec 2010..hihi

sy pun p amik borang nikah kat JAIP bln lepas..senang je...dia x tanya ape2..terus je kasi..

dgr kata kat Johor ( bakal hubby ) nak amik borang nikah siap kena interview..

Nurulhuda|Adlie said...

hiv test valid 6 bulan. dah. jangan tanya lagi. haha. tulah pape pun aku rasa call sng. kalau baca experience org kdg2 boleh jadi lain. mcm masa aku pg jumpa imam dia rilek je. bukan cek pun bila buat hiv test la, ape la, cop je terus, haha.. :)

ok moose boleh kawin! aku bubuh link ko kat info's blog aku k.. walaupun aku bukan asal perlis.. :)

Insan Biasa said...

maaf saya orang bru .saya dah bertunang.saya nak tnya jika semua borang dah isi ujian semua anta balik kat pejabat.berapa lama pejabat agama akan pggil. ?

Moose said...

Tak sure la plak sbb dulu my father yg uruskan. Tapi klo tak silap dalam sebulan jugak la kot

Insan Biasa said...

ya ka ingat 3 bulan ...tq na awak..klo sebulan ok la..sebulan tu tggu pejabat agama pggil ka ? atau awk buat persiapan dalam masa sebulan?

Moose said...

Hantar borang sekurang2nya sebulan dari tarikh nikah. Bila diorang panggil tu sorry, tak ingat & kurang pasti. Persiapan utk nikah tu buat lama dari sebulan, dari lepas bertunang lagi.

fat said...

saya pun org perlis dan akan berkahwin bln 11 nnt.

Bila nak submit borang tue, sijil kusus kahwin asal yang lelaki punya kena sertakan sekali ker? (lelaki bkn org perlis)

Dan semua salinan2 tu kena disahkan kan?